Nieuws
EPTE en Shockwave
EPTE
Onlangs hebben Dennis Elferink en Erik Kamer, fysiotherapeuten in het Gezondheidshuis, de cursus EPTE gevolgd en geïntroduceerd binnen de fysiotherapie praktijk.
EPTE staat voor Percutane Electrolyse Therapie. Het is een nieuwe behandelmethode voor het behandelen van spier- en peesklachten. Het toepassen van EPTE is zeer effectief bij (chronisch) ontstoken pezen.
Tijdens de behandeling wordt er bij EPTE onder echogeleiding een dunne naald ingebracht rechtstreeks in de zieke pees. Wanneer de naald op zijn plek is gebracht, wordt er een laagstroom doorheen geleid. Dit wordt niet of nauwelijks gevoeld.
Wanneer een peesontsteking chronisch wordt nemen de mogelijkheden tot herstel af. De lichaamseigen cellen worden “moe” en fysiologische herstelprocessen komen stil te liggen. Percutane Electrolyse Therapie helpt dit proces om te keren door een verbeterde bloedcirculatie direct op de pijnlocatie te herstellen. Hierdoor neemt het lichaamseigen herstelvermogen toe.
Het voordeel van EPTE is een snel behandelresultaat voor een moeizaam herstelbare klacht en pijnreductie.
Behandel indicaties zijn o.a.:
- Schouderpees / Supraspinatuspees klachten
- Kniepees / Patellapees klachten
- Achillespees ontsteking
- Voetpijn / Fasciïtis plantaris of hielspoor gerelateerd
- Tenniselleboog / Epicondylitis lateralis
- Golfelleboog / Epicondylitis medialis
Shockwave
Naast EPTE hebben wij onze behandelmogelijkheden ook uitgebreid met ‘shockwave therapie’. Shockwave therapie is een behandeltechniek waarbij patiënten worden blootgesteld aan krachtige ‘schokgolven’, die door middel van een behandelkop nauwkeurig gericht worden, zodat ze op de gewenste locatie in het lichaam een mechanisch effect hebben.
Toepassing shockwave therapie
De bekendste medische toepassing is het vergruizen van nierstenen met behulp van shockwaves. Fysiotherapeuten passen deze methode toe voor het behandelen van klachten aan het bewegingsapparaat bijvoorbeeld bij een tennisarm, verkalking in schoudergewricht, chronische ontsteking van een achillespees en hielspoor. Shockwaves versnellen het genezingsproces door de zelfhelende eigenschappen van het lichaam te activeren, ze stimuleren de stofwisseling en verbeteren de bloedcirculatie.
Voordelen van shockwave therapie:
- Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
- Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie)
- Uitstekend therapiesucces na gemiddeld 6 behandelingen
- Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
- Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen
- Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan
- Dankzij shockwave therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken
Vacatures Gezondheidshuis
VACATURE FYSIOTHERAPEUT
‘Samen werken aan gezondheid met de inwoners van Stadshagen’
Daar zijn we als fysiotherapeuten dagelijks enthousiast mee bezig en we hebben hulp nodig! Heb jij zin om samen met ons aan deze missie te werken dan komen we graag met je in contact.
Klik hier voor de vacature fysiotherapeut.
Geïnteresseerd geraakt?
Fijn. Voor vragen over de functie kun je contact opnemen met Thamara van Es, disciplinecoördinator via telefoon: 038-426 83 05 of email:
Sollicitaties kunnen gericht worden aan Saskia Verdurmen, HR adviseur via email:
VACATURE DOKTERSASSISTENTE
Heb jij zin in een leuke nieuwe uitdaging?
Voor onze twee huisartsenpraktijken zijn wij regelmatig op zoek naar nieuwe enthousiaste doktersassistentes.
Klik hier voor de vacature.
Neem jij contact met ons op?
Wil je meer weten? Stuur dan een mail naar Wilma Dutij, coördinerend doktersassistente praktijk Werkeren: w.dutij@gezondheidshuis.nu
Direct solliciteren? Stuur dan jouw sollicitatie naar Saskia Verdurmen, HR adviseur:
VACATURE HUISARTS ( 3 TOT 4 DAGEN PER WEEK)
Wij zijn op zoek naar een enthousiaste huisarts die geïnteresseerd is in een vaste werkplek voor drie tot vier dagen per week.
Klik hier voor de vacature.
Ben jij die betrokken, enthousiaste huisarts die het leuk vindt om een langere periode met ons mee
te werken in deze levendige wijk, dan komen we heel graag met je in contact.
Heb je nog vragen? Die beantwoorden we graag.
Inhoud: Frank Oldenhof:
Procedure: Marije Kamphuis,
Gedragsregels Gezondheidshuis
Gedragsregels binnen het Gezondheidshuis
U mag van ons verwachten dat wij uw medische hulpvraag correct behandelen. Wij verwachten van u dat u onze hulpverleners daarvoor de kans geeft, door ze rustig en respectvol te woord te staan en geen overlast te veroorzaken voor andere patiënten.
Dit geldt voor alle contacten: per telefoon, voor huisbezoek en ook als u de praktijk voor een consult bezoekt, of in de apotheek komt.
De onderstaande afspraken zijn van kracht binnen het Gezondheidshuis:
- Wij helpen u zo snel mogelijk.
- Spoedgevallen gaan voor, in dat geval graag uw begrip hiervoor.
- Respecteer de privacy van onze patiënten en maak geen foto’s of filmpjes.
- Wij gaan respectvol met elkaar om en accepteren onze verschillen.
- Wij tolereren geen belediging, discriminatie, agressie, geweld en ongewenst (seksueel) intimiderend gedrag, in welke vorm dan ook. Ook dreigend en grof taalgebruik valt hieronder.
- Wanneer dit toch voorkomt zal de praktijkmanager/ directeur hiervan op de hoogte worden gebracht en wordt hier een aantekening in onze administratie van gemaakt. In de meeste gevallen krijgt de veroorzaker een waarschuwing (gele kaart) en wordt dit ter kennisgeving gemeld aan de politie
- Bij herhaling binnen de termijn van één jaar, of bij zeer ernstige overschrijding van onze regels krijgt de veroorzaker (met uitzondering van spoedzorg) geen toegang meer tot het Gezondheidshuis (rode kaart) en doen wij aangifte bij de politie.
- Roken is in het Gezondheidshuis niet toegestaan. Mensen die onder kennelijke invloed zijn van alcohol en/of drugs kan de toegang tot het Gezondheidshuis geweigerd worden.
- Wij respecteren elkaars eigendommen. Het Gezondheidshuis is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal.
- Mobiel bellen is toegestaan zolang dit geen overlast geeft; houd dus rekening met anderen en zet uw telefoon op stil.
- Met uitzondering van hulphonden zijn dieren niet toegestaan in het Gezondheidshuis.
In het Gezondheidshuis doen wij er alles aan om uw bezoek zo aangenaam mogelijk te maken. Mocht u verbeterpunten of klachten hebben, dan kunt u die online of via een medewerker aan ons doorgeven.
Wij krijgen enkele keren per jaar te maken met (verbale) agressie en geweld richting onze medewerkers. In dat geval nemen wij direct actie. Daarmee voeren wij het beleid Veiligezorg® uit dat in heel Nederland toegepast wordt ter vermindering van ongewenst gedrag tegen hulpverleners.
Hieronder worden de gevolgen van een gele en rode kaart toegelicht.
Toelichting gele kaart (waarschuwing) en gevolgen voor de veroorzaker
Het Gezondheidshuis geeft de veroorzaker een waarschuwing in de vorm van een gele kaart gele kaart bij grof en/of dreigend taalgebruik, belediging, discriminatie, ongewenst (seksueel) intimiderend gedrag, stalking of andere vormen van agressie.
Gevolgen voor de veroorzaker
• Een waarschuwing (gele kaart) is geen aangifte, maar wordt ter kennisgeving aan de politie gemeld. De politie neemt geen actie. Wel heeft de medewerker van het ziekenhuis recht om officieel aangifte doen. Als de aangifte voor de rechter komt, kan de veroorzaker een strafblad krijgen.
• Een waarschuwing duurt maximaal één jaar. Vindt binnen dit jaar een herhaling van agressie plaats in ons Gezondheidshuis, dan volgt automatisch een toegangsverbod (rode kaart).
Toelichting rode kaart (toegangsverbod) en gevolgen voor de veroorzaker
• Het Gezondheidshuis geeft de agressor een verbod als (ondanks eerdere waarschuwing) sprake is van herhaaldelijk ongewenst gedrag zoals hierboven vermeld.
• Het Gezondheidshuis kan de agressor zonder voorafgaande waarschuwing een toegangsverbod opleggen als sprake is van fysieke agressie of een zeer ernstige primaire bedreiging.
Gevolgen voor de veroorzaker
• De agressor is gedurende maximaal één jaar niet meer welkom in het Gezondheidshuis. De agressor moet uitwijken naar een andere zorgverlener buiten het Gezondheidshuis, behalve als sprake is van een levensbedreigende situatie of acute psychische nood.
• Het Gezondheidshuis kan samen met het slachtoffer of uit naam van het slachtoffer officieel aangifte doen bij de politie: dan wordt er proces verbaal opgemaakt en komt de aangifte voor de rechter. Dat kan betekenen dat de agressor een strafblad krijgt.
• Het toegangsverbod wordt besproken met de behandelend huisarts.
• Bij een toegangsverbod grijpt de politie in als de agressor toch in het Gezondheidshuis komt.
• Tijdens het verbod blijft de agressor bij de politie geregistreerd (maximaal één jaar).
Overige gevolgen
Als ten gevolge van een agressie-incident schade ontstaat, zal het Gezondheidshuis de agressor/veroorzaker aansprakelijk stellen. Het gaat hierbij om directe schade zoals vernieling van andermans eigendommen.
Als ten gevolge van een agressie-incident indirecte kosten worden gemaakt kan het Gezondheidshuis of de medewerker deze kosten verhalen op de agressor/veroorzaker.
Cliëntenraad Gezondheidshuis Stadshagen
Sinds de zomer van 2021 heeft het Gezondheidshuis Stadshagen een cliëntenraad. Dat is een soort ‘adviesraad’ die bestaat uit drie cliënten van het Gezondheidshuis. Als cliëntenraad zetten we ons in voor de belangen van de patiënten van het Gezondheidshuis en de gezondheid in Stadshagen. We denken mee over nieuwe ontwikkelingen. En we brengen signalen die we krijgen onder de aandacht van het Gezondheidshuis.
Invloed
Als cliëntenraad hebben we invloed op het (nieuwe) beleid. Wettelijk is vastgelegd dat bepaalde plannen en besluiten eerst worden besproken met de cliëntenraad. De cliëntenraad moet daar dan over adviseren of ermee instemmen, voordat een besluit wordt uitgevoerd. We zullen voorstellen steeds kritisch bespreken. De belangen van de patiënten staan daarbij centraal.
Wat doet de cliëntenraad?
Het is belangrijk dat een patiënt goede zorg krijgt. Ook moet een patiënt zich zo veel mogelijk op zijn gemak en gehoord voelen. Daarom horen we ook graag van u hoe u de zorg ervaart. Bijvoorbeeld: Bent u vriendelijk te woord gestaan? Voelt u zich begrepen en bediend? Kreeg u duidelijke informatie van de dokter of de fysiotherapeut? Is de bewegwijzering duidelijk?
Wat doet de cliëntenraad niet?
De cliëntenraad is er voor het gemeenschappelijke belang van alle cliënten. Het gaat dus niet om de situatie van één patiënt. Heeft u een persoonlijke klacht? Dan kunt u daarvoor de klachtenprocedure volgen die u ook op deze website kunt vinden.
Contact en reacties
Om onze rol goed te kunnen vervullen, vinden we het heel belangrijk om te weten hoe u de zorg van het Gezondheidshuis ervaart. Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt ons een e-mail sturen met uw reactie en ideeën. Uw naam en contactgegevens zijn alleen nodig als u een reactie wilt ontvangen. U kunt ons per email bereiken via clientenraad@gezondheidshuis.nu
Wie zijn wij?
De cliëntenraad van het Gezondheidshuis bestaat uit drie onafhankelijke cliënten die in Stadshagen wonen: soms kort, soms al heel lang. Niemand van ons werkt dus bij het Gezondheidshuis. De cliëntenraad bestaat op dit moment uit de volgende leden:
Albertine Sjollema (voorzitter)
Madelijn van Tilborg (secretaris)
Anja de Vries
Heeft u interesse om ook lid te worden van de cliëntenraad? U kan dan contact opnemen via het emailadres clientenraad@gezondheidshuis.nu
Mogen wij uw hulp vragen?
Gezondheidshuis Stadshagen hecht veel waarde aan goede communicatie met alle bewoners in de wijk. Om te inventariseren wat u belangrijk vindt, hebben we een vragenlijst opgesteld. Het invullen van deze vragenlijst vraagt ongeveer 5 minuten van uw tijd.
Vacature Huisarts
Wij zijn op zoek naar een enthousiaste huisarts die geïnteresseerd is in een vaste werkplek voor drie tot vier dagen per week.
Klik hier voor de vacature.
Huisartsenpraktijken tijdelijke stop nieuwe patiënten
Zie voor meer informatie onder Inschrijven
Jaarverslag 2020
In 4 illustraties is kort en bondig samen gevat wat het Gezondheidshuis Stadshagen in 2020 aan heeft gewerkt, welke resultaten zijn behaald en welke plannen er zijn voor 2021
Organisatie HAP de Verbinding - vaste huisarts of waarnemer?
Huisartsen van de Verbinding staan voor goede zorg. Samen met u werken we aan uw vitaliteit en gezondheid.
Huisartsen leveren deze zorg in samenwerking met andere zorgverleners. Wij doen dat aan de hand van de nieuwste inzichten en standaarden en laten ons daar jaarlijks op toetsen.
Update coronavaccinatie
Belangrijk bericht over vaccinatie tegen het coronavirus
Vanwege de beperkte beschikbaarheid van vaccins tegen het covid-virus is er in Nederland gekozen voor een landelijk vaccinatiebeleid. Dit betekent dat uw huisarts geen invloed heeft op de levering van de vaccins en de volgorde van vaccinatie.
Coronavaccinatie / bloedverdunners
Coronavaccinatie bij gebruik van bloedverdunners:
- Het gebruik van de bloedverdunners niet staken.
- Afhankelijk van de soort bloedverdunner zijn er instructies voor gebruik voorafgaande aan de coronavaccinatie.
Verklaring ontheffing mondkapjes plicht
Vanaf 1 december 2020 is het dragen van een mondkapje verplicht in onder andere winkels, musea en theaters. Deze verplichting geldt niet als u vanwege een beperking of ziekte geen mondkapje kunt dragen. Politie en boa’s kunnen u vragen aannemelijk te maken dat deze uitzondering voor u geldt. U kunt in dat geval deze verklaring ontheffing mondkapjesplicht printen en invullen. Het is niet de bedoeling dat uw huisarts hiervoor een verklaring schrijft.
Bloedprikken Isala hervat
Vanaf maandag 31 augustus kunt u weer terecht in het Gezondheidshuis voor bloedafname door medewerkers van Isala, voor personen vanaf 8 jaar, alleen op afspraak
Informatie over corona
Denkt u mogelijk met corona besmet te zijn lees dan eerst onderstaande informatie vóórdat u met de huisartspraktijk contact opneemt. Is contact nodig kom dan NIET naar de praktijk maar bel met de praktijkassistente.
Op de website 'moetiknaardedokter.nl' staat een zelftest voor patiënten. Door een aantal vragen te beantwoorden krijgt u meteen advies of u contact op moeten nemen met de huisartsenpraktijk. We volgen als huisartspraktijken Werkeren en De Verbinding de landelijke richtlijnen en afspraken vanuit het RIVM en GGD IJsselland.
Info mbt eikenprocessierups
De eikenprocessierups is een rups die in eikenbomen voorkomt. Op een groot aantal eikenbomen in vrijwel heel Nederland kan men voornamelijk in de maanden mei, juni en juli behaarde rupsenaantreffen. Klikt u hier voor achtergrondinformatie over de rups, hoe u klachten herkent en de mogelijke behandeling.